Onko Miki Liukkosen kirja Elämä: esipuhe siis hyvä vai ei?
6. "Elämä: esipuhe on merkityksen kannalta sekä ylimääräytynyt että itseään pyyhkivä, ja siksi on turhaa ryhtyä kaivelemaan sanomaa edes kritiikin pitimiksi. ”Analyysiparalyysi” on eräs romaanissa toistuvista sanapareista – väläyksissä kulunut wallacelainen merkkivalo."
Hyvä vai huono?
-> Teos tarjoaa loputtomasti merkityksiä, joiden merkitykset se kuitenkin hylkää, eikä teoksesta voi kriitikon mukaan siksi etsiä sanomaa. Onko tämä huono juttu vai ei, riippuu siitä haluaako sanomaa vai ei.
-> Ilmaus "väläyksissä kulunut" viittaa siihen, että kirjailija on ihastunut tiettyyn sanontaan, jota toistaa rasittavuuteen asti (rasittava oma ilmaukseni ja tulkintani kriitikon tunteesta teoksen toistuvan ilmauksen äärellä).
Johtopäätös: Huono.
7. "Teos on oppikirjaesimerkki postmodernismista ponnistavasta maksimalistisesta romaanista."
-> Teos onnistuu olemaan maksimalistinen romaani, se on jopa oppikirjakirjaesimerkki tästä lajista (tai tyylisuunnasta; en valitettavasti tiedä tarkalleen, missä lajin ja tyylin rajat menevät).
-> Toisaalta oppikirjaesimerkki voidaan tulkita vähän halventavana määritelmänä - formalistisena keinojen toteuttamisena ja oppipoikamaisuutena.
Johtopäätös: Enemmän hyvä.
8. "Se rusentaa runsaudellaan lukijan odotuksen realismista, luo dissonanssia ja paranoiaa kaikkitietävän kertojan avulla (suurin osa Elämä: esipuheesta on kaikkitietävää kerrontaa), nostaa esille eettisiä kysymyksiä ja hyödyntää ensyklopedisesti eri tiedonaloja."
Hyvä vai huono?
-> Ilmausta rusentaa runsaudellaan voidaan ajatella teoksen yhtenä tavoitteena, jonka se onnistuneesti lunastaa.
Johtopäätös: Hyvä.
9. "Teos vahvistaa aika ankeita teknologiakuvitelmia."
Hyvä vai huono?
-> Ankea on ankea sana, mutta pitäisikö teknologiakuvitelmien olla ihastuttavia?
-> Koko kritiikin kontekstissa tämän lauseen arvolatauksen ymmärtää paremmin, ja niin, että se viittaa kuluneisiin teknologiakuvitelmiin, joissa teknologia on aina vaarallista ja ihmisiä erottavaa.
-> Tässä lauseessa on myös melko ankea sävy, tuntuu että kriitikko huokailee: "Taas tätä." Sävy tulee epätarkkuutta ilmaisevasta sanasta aika, joka ilmaisee pikemminkin kirjoittajan kuin kohdetekstin tunnesävyä.
Johtopäätös: Huono.
10. "Koneen tai internetin suhde ihmistietoisuuteen ei oikein nouse Elämä: esipuheessa kovin antoisaksi teemaksi. Sitä hallitsee fatalismi, jota kerrontaluuppi korostaa."
Hyvä vai huono?
-> Ei nouse kovin antoisaksi teemaksi. Siinähän se on sanottu.
Johtopäätös: Huono.
11. "Teoksen kuvaukset internetistä ja teknologisesta välitteisyydestä huokuvat hieman moralistista tunnelmaa, ja se antaa teknologian ajattelulle romaanissa ysäriläisen säväyksen – eikä esimerkiksi Donna Harawayn Kyborgimanifestin (1985) yhä kiinnostavaan tapaan, vaan pikemminkin ihan yksinäisenä Henrinä kuiluun toljottaen."
Hyvä vai huono?
-> Teoksen asenne teknologiaan on kriitikon mielestä moralistinen ja holhoava, ysäriläinen, siis vanhanaikainen. Teos ei saa aiheesta irti mitään mitä ei olisi jo aiemmin sanottu (eikä oikeastaan senkään vertaa).
-> Lisäksi toljottaa on melko asenteellinen ilmaus, eikä anna hyvää kuvaa kriitikon suhteesta päähenkilöön.
Johtopäätös: Huono.
12. "Teknologiatyhjyyden kanssa ironiseen suhteeseen asettuu itse romaanin muoto. Sekin on välitteistä keinotodellisuutta, ja Elämä: esipuhe tietää sen aina tikahtumiseen asti."
Hyvä vai huono?
-> Kriitikon mukaan teos tietää keinonsa ja niiden vaikutuksen.
-> Tikahtua assosioituu yleensä positiivisesti vaikka tikahtumalla (iloon) voi myös kuolla. Tikahtua viittaakin tukehtumiseen, kun naurulta ei saa enää henkeä.
Johtopäätös: Kuitenkin hyvä.
13. "Mutta romaanin massiivisuus on materiaalinen tosiseikka. Teoksen maksimalismi koettelee lukusopimusta, sitä sanatonta liittoa, jonka lukija tekee kirjan kanssa. Yksille juuri tämä on jättiromaanin tuottama nautinto, toisille ehkä ei."
Hyvä vai huono?
-> Teoksen massiivinen massa on kriitikon mukaan kiistaton tosiseikka. Jos pitää massaa nautittavana tai esteettisenä tavoitteena, niin teos on onnistunut. Jos massa ei tuota nautintoa, tai massa ei ole riittävä esteettinen tavoite, teos ei ole onnistunut.
Johtopäätös: Sekä että. Riippuu näkökulmasta.
14. "Jaakko Yli-Juonikas on omassa maksimalismissaan onnistunut hybridisyydessä, erilaisten teksti-, mukaan lukien, kuvan lajien sekoittamisessa keskenään (Jatkosota-extra, 2017), samoin onnistui Marisha Rasi-Koskisen Rec (2020) outouttavuudessaan."
Hyvä vai huono?
-> Kriitikko esittelee teoksia, jotka ovat onnistuneet niissä tavoitteissa, joihin ajattelee Liukkosen teoksen pyrkineen.
-> Voidaan tulkita, ettei kriitikon mielestä Elämä: esipuhe onnistu tavoitteissaan, eikä teos pääse kyseisen listan jatkoksi.
Johtopäätös: Huono.
15. "Elämä: esipuhe taas on kirjallisuudellinen teos, jossa röyhkeintä, lopulta, on massa."
Hyvä vai huono?
-> Sana lopulta on jälleen paljastava: teos pyrkii olemaan röyhkeä myös kirjallisuudellisuudellaan, eli kirjallisilla keinoillaan, mutta onnistuu olemaan röyhkeä vain massalla, eli ylenmääräisyydellään.
-> Suoremmin sanottuna: ei laatu vaan määrä voittaa. Toisaalta voidaan kysyä, miksi massa ei olisi laatua.
Johtopäätös: Huono.
Johtopäätös:
Hyvä: 6/15
Huono: 7/15
En osaa sanoa: 3/15
Elämä: esipuhe on kriitikon mielestä huono teos, jolla on myös ansionsa.
Kommentit
Lähetä kommentti